Monday 17 September 2012

Kumpulan Anti-Lynas mahu tahu rancangan pembuangan sisa, bernazar untuk lawan


Kumpulan menentang loji nadir bumi Lynas berjanji akan berjuang sehingga ke titik akhir. — Gambar AFP

Kumpulan Anti-Lynas mahu tahu rancangan pembuangan sisa, bernazar untuk lawan

September 17, 2012
KUALA LUMPUR, 17 Sept — Kumpulan akar umbi pergerakan kekal tidak yakin dengan janji Lynas Corporation dan Putrajaya untuk menguruskan sisa dari loji nadir bumi kontroversi pelombong Australia di Kuantan, hari ini menuntut syarikat itu mendedahkan pelan terperinci atau “akan melawan hingga saat akhir”.
Dua minggu lalu, Lembaga Pelesenan Tenaga Atom Malaysia (AELB) mengeluarkan lesen operasi sementara (TOL) bagi Lynas Corp walaupun bantahan meluas, berhujah bahawa pelombong Australia itu terikat di sisi undang-undang untuk membuang sisa radioaktif dari kilang dan mengembalikan baki ke Australia.
Lynas Corp telah memohon ke Australia untuk “mengimport bahan” dari joji walaupun dasar Canberra adalah untuk menolak sisa radioaktif, kata seorang Diplomat Australia Jumaat lepas.
Pengerusi Himpunan Hijau, Wong Tack, memberi amaran tegas kepada Lynas dengan mengatakan bahawa: “Melainkan jika anda mempunyai rancangan yang sangat jelas, kita tidak akan membenarkan anda mempunyai apa-apa untuk masuk”
“Rakyat telah memutuskan kita tidak mahu industri ini di negara kita.”
“Pek dan pergi atau kita akan berjuang hingga akhir,” kata Wong, walaupun kumpulan anti-Lynas yang lain gagal untuk mendapatkan kebenaran Mahkamah Rayuan untuk semakan keputusan kehakiman tentang TOL.
Beliau juga berkata terdapat beberapa soalan yang tidak dapat diselesaikan: “Pelabuhan mana akan anda lalui? Bagaimana anda akan pek? Bagaimana anda akan mengangkut ia? Berapa lama mereka akan menyimpan sebelum kapal mereka kembali?“
Tan Bun Teet, pengerusi bersama Selamatkan Malaysia Stop Lynas (SMSL), berkata: “Adalah melucukan apabila kerajaan Malaysia mengeluarkan TOL untuk Lynas apabila kita tidak tahu bagaimana Lynas akan menguruskan sisa pepejal dan terdapat banyak isu-isu tertunggak.”
“Adalah sangat berisiko bagi Malaysia untuk membolehkan rancangan yang akan menghasilkan begitu banyak sisa di negara kita apabila kita tidak tahu bagaimana bagaimana Lynas akan berurusan dengan sisa dan dalam cara yang praktikal, “ kata Tan.
“SMSL ingin tahu setiap perincian kerana orang ramai mempunyai hak untuk tahu dan kami ingin meneliti setiap cadangan bahawa Lynas meletakkan keluar untuk memastikan mereka yang berdaya maju dan selamat.”
Tan berkata bahawa “SMSL akan mengambil segala tindakan yang mungkin untuk mencuba melalui mahkamah dan ingat TOL dan untuk mengenakan tekanan politik melalui pengundi bagi menghentikan projek ini.”
Pengerusi Gabungan Hentikan Lynas (SLC), Andansura Rabu berkongsi pandangan Wong dengan mengatakan bahawa: “Kami masih mahu belajar apa yang sebenar mereka rancangkan.”
“Kami mahu melihat rancangan terperinci apa yang mereka akan lakukan sebelum mereka dibenarkan untuk memproses dan mengendalikan.”
Beliau berkata bahawa gabungan itu “ragu-ragu pelaksanaan rancangan Lynas", sama ada ia akan melibatkan mengubah sisa ke dalam perdagangan produk atau menghantar sisa kembali ke Australia.
Walaupun SLC bersetuju kepada kedua-dua idea, Andansura berkata mereka kekal tidak yakin jaminan Lynas.
“Ia adalah satu jumlah yang besar sisa ... kotor untuk mengendalikan sisa dan eksport,” katanya.
Lynas menerima TOL minggu lepas daripada pihak berkuasa Malaysia, memberi laluan bagi loji nadir bumi untuk memulakan operasi walaupun bantahan awam yang meluas terhadap isu keselamatan dan alam sekitar.
Lynas berkata bahawa ia akan mula mengangkut dan melengkapkan semua langkah menyediakan memperkayakan bijih nadir bumi yang dilombong di Australia pada Oktober.
TOL membolehkan Lynas untuk beroperasi bagi tempoh dua tahun mulai 3 September.
AELB telah menekankan bahawa Lynas mesti mematuhi semua keperluan dan syarat-syarat yang dikenakan oleh kementerian sains, teknologi dan inovasi melalui Akta Perlesenan Tenaga Atom.
Dua minggu lalu, lima penduduk Kuantan diberikan peluang oleh mahkamah tinggi Kuantan untuk mencabar keputusan menteri sains, teknologi dan inovasi untuk menganugerahkan TOL kepada pelombong Australia.
Minggu lepas, SLC telah gagal dalam usaha untuk mendapatkan kebenaran daripada mahkamah rayuan untuk ulasan berasingan keputusan kehakiman untuk AELB memberikan TOL kepada Lynas.

1 comment:

  1. People HAS Decided?

    should read "People Have Decided".

    SMSL cant even get the basics correct.

    hehehe just like their facts.

    ReplyDelete